סערת השבת: שר התרבות בהחלטה למען שומרי השבת

איתי גדסי No Comments on סערת השבת: שר התרבות בהחלטה למען שומרי השבת

משרד התרבות מקפיא את מיזם 'שבת ישראלית' המציע כניסה ללא עלות לאתרי מורשת ומוזיאונים בסופי שבוע. יו״ר יהדות התורה והשבת, יצחק גולדקנופף בירך ואמר: "אמירתו הערכית של השר זוהר כי במשמרת שלו שומרי השבת לא יופלו היא חשובה ומגלמת בתוכה את מהות השמירה על הסטאטוס קוו ועל צביונה היהודי של המדינה״

טיול. ארכיון צילום: משה גולדשטיין
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר התרבות והספורט הנכנס מיקי זוהר הנחה אתמול את צוות משרדו לבחון את שלל התוכניות של השר הקודם ביניהם תוכנית שבת ישראלית אשר מתקיימת גם בשבת ובכך מפלה ציבור שומרי שבת שלם.

"המשרד בראשותי אינו מתערב בתכנים של גופים ממומנים אך יחד עם זאת ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש" אמר השר זוהר והוסיף כי מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון משרדו.

יו״ר יהדות התורה והשבת, שר הבינוי והשיכון והשר במשרד ראה״מ הרב יצחק גולדקנופף: ״אני מברך את ידידי שר התרבות והספורט מיקי זוהר על החלטתו לעמוד לצד השבת ושומריה ולמנוע מימון תכניות תרבות בשבת במסגרת פעילות משרדו. אמירתו הערכית של השר זוהר כי במשמרת שלו שומרי השבת לא יופלו היא חשובה ומגלמת בתוכה את מהות השמירה על הסטאטוס קוו ועל צביונה היהודי של המדינה״

סגן שר התרבות ח״כ יעקב טסלר: ״עודכנתי בידי ידידי שר התרבות מיקי זוהר על כוונתו לבחון מחדש פעילויות שונות שהונהגו בשנה האחרונה במשרד התרבות, בין היתר מימון למיזם שבת ישראלית, ואני מברך על כך. אני סבור כי המימון הציבורי צריך להיות בראיה נרחבת, בעלת קונצנזוס רחב ככל הניתן, ללא הדרת ציבורים מסויימים וללא נקיטת פעולות באפלייה בין האוכלוסיות בישראל. יש לעודד כל צעד שבא לחזק את שמירת הסטטוס קוו, המגן על צביונה היהודי של המדינה".

מנגד בשמאל תוקפים את ההחלטה, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ השיב בתגובה לכוונה לעצור את מיזם ״שבת ישראלית״: ״לפגוע במאות אלפים בפריפריה ובמיזמים שמקדמים תרבות לכל חלקי החברה ומקרבים בין דתיים וחילונים – פגיעה ישירה בלב ליבה של הישראליות. קורא לשר התרבות לחשב מסלול מחדש.״

גם ח״כ חילי טרופר, שר התרבות והספורט לשעבר שנחשב כדתי ביקר את ההחלטה ואמר: ״הידיעות על הכוונה לעצור את מיזם ״שבת ישראלית״ מעוררות דאגה. דווקא מי שמורשת ותרבות חשובים לו, נכון שיאפשר את הנגשתם לכלל החברה הישראלית. המיזם מאפשר לכולם ולכולן לצרוך תרבות ולהתחבר למורשת בלי מכשול כלכלי וכל אחד ואחת על פי אמונתם. יש לציין, שתקציב מיוחד הועמד לטובת התאמות שיאפשרו גם לשומרי שבת להיכנס לאתרי המורשת מבלי לחלל שבת".

"כולם יכלו לבוא בשערי אתרי ופעילויות התרבות והמורשת. כמה עצוב שיש מי שסוגר כעת את השער. במהלך פעילותו של מיזם "שבת ישראלית" עשרות אלפי ישראלים חוו שבת עם אוירה משפחתית, תרבות איכותית וחיבור לסיפורים ההיסטוריים של העם היהודי והחלום הציוני. השבת לא צריכה להיות כר למריבות אלא הזדמנות לחיבורים סביב תרבות, מורשת ורוח. סגירת המיזם משמעותה פחות מורשת, פחות תרבות ופחות חיבורים בחברה הישראלית".

יו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה המסתמנת של משרד התרבות לבטל מיזמי תרבות ביישובי הצפון בשל קיומם בשבת היא הוכחה נוספת לכך הממשלה הזאת מתכוונת להחזיר את ישראל שנים אחורה ולהפוך את המדינה למדינת הלכה!"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר  מבהיר עם שוך הלחץ הציבורי: "אז אחרי הספין התקשורתי השקרי, הנה האמת כפי שהיא. מעולם לא אמרתי ולא העלתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת. להיפך, עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שאני לא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת".

"מקום המדינה, קיים בישראל סטטוס קוו אשר לצערי השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת. מה שלא היה אף פעם. כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה.
מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור".

"כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השיוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו. צר לי שחלק מכלי התקשורת משתפים פעולה עם הספינים השקריים של גורמים באופוזיציה במטרה להפחיד את הציבור במקום לשקף לו את האמת. אבל אתם מכירים אותי. אני לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו".



0 תגובות